POREKLO “BLACK FRIDAY” NAZIVA
Svedoci smo da poslednjih dana dobijamo povećani broj SMS poruka, Viber poruka, mailova , reklama o popustima za “Black Friday”.Čini nam se da su ove godine trgovci agresivniji nego prethodnih uprkos aktuelnoj epidemiološkoj situaciji. Ni ove godine se ne odustaje od šoping manije. Stroge mere prevencije i kraće radno vreme tržnih centara naterao je veliki broj trgovaca da se preorijentiše na onlajn trgovinu.
Crni petak (engl. Black Friday) nezvaničan je naziv za petak posle Dana zahvalnosti u Sjedinjenim Američkim Državama, koji se proslavlja četvrtog četvrtka u novembru. Dan nakon Dana zahvalnosti smatran je početkom američke sezone božićne kupovine od 1952. godine, iako je izraz „Crni petak” nije stekao širu upotrebu do poslednjih desetak godina.
Mnoge prodavnice nude visoko promovisanu rasprodaju na Crni petak i otvaraju se vrlo rano, pojedine čak u ponoć, dok pojedine rasprodaju počinju i na Dan zahvalnosti. Crni petak nije zvanični praznik, ali Kalifornija i neke države vide „Dan posle Dana zahvalnosti” kao praznik državnih službenika, ponekad umesto drugog saveznog praznika, kao što je Kolumbov dan. Mnogi zaposleni u maloprodaji i školama imaju slobodan dan za Dan zahvalnosti i naredni dan, što zajedno sa predstojećim vikendom čini četvorodnevni vikend, čime se povećava broj mogućih kupaca.
Crni petak je rutinski najprometniji dan za kupovinu tokom godine u SAD od 2005. godine, iako su novinski izveštaji, koji su u to vreme bili netačni, opisivali ga kao najprometniji dan za kupovinu tokom godine za mnogo duži vremenksi period.
Godine 2014, obim potrošnje na Crni petak opao je po prvi put od finansijske krize 2008. godine. Tokom četvorodnevnog vikenda potrošeno je 50,9 milijardi američkih dolara, što je pad od 11% u odnosu na prethodnu godinu. Međutim, privreda SAD-a nije bila u finansijskoj krizi. Rane božićne rasprodaje su se pokazale kao snažan faktor koji je uticao na smanjenje važnosti Crnog petka, a mnogi trgovci sada promovišu svoje rasprodaje tokom celog novembra i decembra, umesto da ih odrede na jedan dan kupovine ili vikend.
Najraniji dokaz o upotrebi fraze Crni petak koja se odnosila na dan posle Dana zahvalnosti u smislu kupovine ukazuju da je izraz nastao u Filadelfiji, gde je korišten za opisivanje teškog i remetilačkog pešačkog i motornog saobraćaja koji se odvija posle Dana zahvalnosti. Navika da se kupuje nakon Dana zahvalnosti u Americi potiče od velikih parada koje su počele da se organizuju 1952. godine u sklopu marketinških kampanja robnih kuća, poput Macy’s i Eaton’s, u Filadelfiji. Više od dvadeset godina kasnije, kako je fraza postala rasprostranjenija, popularno objašnjenje bilo je da ovaj dan predstavlja tačku u godini kada trgovci na malo počnu zarađivati, prelazeći iz „crvenog” u „crno”.
Dugi niz godina bilo je uobičajeno da se radnje otvaraju u 6 časova, ali u kasnim 2000-im mnogi su prešli na 4 ili 5 časova. To je dovelo do nove krajnosti 2011. godine, kada se nekoliko radnji po prvi put otvorilo u ponoć. Volmart i nekoliko drugih maloprodajnih objekata 2012. godine je najavilo da će svoje radnje otvoriti u 20 časova na Dan zahvalnosti, zbog čega su pojedini radnici stupili u štrajk.
U američkim listovima se već danima najavljuje koje zemlje spadaju u najrizičnije po broju nesreća na Crni petak, kao i gde je najbezbednije kupovati.
Pa su tako Arkansas, Tenesi i Zapadna Virdžinija stavljeni na crni spisak najopasnijih, dok je najsigurnije u Vermontu, Oregonu i Roud Ajlandu.
Brinite o sebi i svojima čak iako Vas je zahvatila manija praznične kupovine i Black Friday popusta.